Vakantie naar Costa Rica en Panama

13 sep. 2007
5 okt. 2007

Tamara, Liesbeth, Nienke, Vesco, Esther, Sylvia, Jos, Frank, Mike, Pauline, Hanneke, Marc, Sandy, Bert
Karel, Coby, Tini, Maja, André, Helena, Ria, Gerrit, Wen, Loes, Peter, Willem en José

Hier een verslag van de gemaakte reis.

Dag 1
13 Sep

13 september zou de vakantie beginnen, maar voor mij begon het al een dagje eerder.

12 september,

De reden hiervoor was dat al heel lang op de Summum site stond dat de vlucht om 11:40 zou vertrekken. Als je er dan 3 uur van te voren moet zijn, en zoals ik uit de achterhoek kom dan wil je 's ochtends vroeg niet in de file komen en het risico lopen dat je de vlucht mist. Dus heb ik samen met Sylvia, die ik een lift aanbied naar Schiphol, een afspraak gemaakt dat we de dag ervoor al naar Amsterdam vertrekken om daar in een hotel te overnachten zodat we de volgende dag met de shuttlebus in een kwartiertje op schiphol kunnen staan.

5 Dagen voor vertrek kreeg ik de papieren in huis en daar stond een vertrektijd op van 13:40. Geen nood, gewoon de overnachting laten staan en ietsje langer uitslapen daar. Maar de pech was groot toen er net op deze dag er een vrachtauto om moest vallen en de A2 afgesloten was, zodat ik er in totaal 5 uur over gedaan heb om in Amsterdam te komen. We zouden 's avonds al met Esther uit eten gaan maar dit hebben we maar afgezegd omdat het allemaal wat tegen zat.

De volgende ochtend bij het ontbijt kregen we een SMS-je dat de vlucht vertraagd was tot 21:45 's avonds !! Toch maar naar Schiphol omdat we al met 8 personen afgesproken hadden: Het forumclubje. De hele dag daar rondgehangen, wel gezellig, en uiteindelijk om 22:30 vertrokken.

Ons vliegtuig had ook pech,
maar niet zoals hierboven
op de foto. Vertraging van
8 uur en 50 min !

Dag 2
14 Sep

Aangekomen in Orlando duurt de paspoort controle erg lang. We moesten ons na de controle haasten omdat het vliegtuig naar San José al klaar stond. Een iets kleiner vliegtuig, dus iedereen krijgt een andere stoel toegewezen. Bij aankomst in San José even de klok 8 uur teruggezet en om 06:00 in de ochtend zijn we eindelijk aangekomen.

Hier gaat alles veel sneller en met 20 minuten staan we met koffer en al buiten en wacht Willem Pothof ons al op. Kennis gemaakt met de rest van de groep en snel naar het hotel. Omdat we al te laat zijn gaat de trip naar de Poas-vulkaan niet door, en gaan we nu om 11:00 weg naar de Irazu-vulkaan. Om 8 uur met Wen en Ria en Gerrit een kleine verkenningstocht door San José gemaakt.

Het park van Irazu is 18km ² en ligt op 3432 meter hoogte. Het is te begrijpen dat het daar boven fris is, nl zo'n 10° C en erg nevelig. Niet iedereen was op de kou gekleed. Met geluk toch nog een paar foto's gemaakt. Op de terugweg klaarde het op en konden we nog een paar mooie foto's maken. Bij de koffie even ‘genoten'van een brutale neusbeer die zichzelf van voedsel voorzag. Toen weer met de bus terug naar het hotel, maar niet nadat we een stop gemaakt hebben bij de gotisch uitziende kerk in de omgeving van San José: in San Rafael de Coronado. We maakten een afspraak om om 5:30 bij elkaar te komen op de 5e verdieping in kamer ‘A'. We hebben ons aan elkaar voorgesteld en even een paar kleine dingetjes besproken over de te maken reis. 's Avonds zijn we met z'n allen uit eten geweest. Met z'n 5-en een flesje wijn besteld maar bleek toch een beetje duur te zijn. Na het eten een verse kop koffie laten maken in een soort sok. Smaakte erg lekker.

Dag 3
15 Sep

Redelijk vroeg opgestaan omdat we om 8 uur vertrekken voor de reis naar Monteverde. Onderweg een speciale stop voor Liesbeth gemaakt. Daarna een koffiestop en door naar de nevelwouden. Vlak bij ons park hebben we de lunch genomen in een treehouse. Dan in 10 min naar onze huisjes. Tot ½ 6 ons vermaakt op de veranda en toen in 2 groepjes in het donker door het regenwoud om wilde dieren te spotten. Slechts 2 grotere beesten gezien waaronder een vos, maar wel krekels, sprinkhanen, een wandelende blad. Een vrouwtjes Tarantula gezien en even later ook een mannetje. We waren om 7:30 weer terug en de tafel was al voor ons allen gedekt. De andere groep zat al aan tafel en had weinig dieren gezien.
  8 uur vertrek met de bus voor onze Canopytour. Op 5 na, gaat iedereen mee aan de kabels. De tour is geweldig mooi. Je zweeft door en over de regenwouden aan de kabelbaan. In totaal zijn er 14 kabels waar je je mee verplaatst. Onderweg is er ook nog even de mogelijkheid om de tarzanzwaai te doen. Ook adrenaline opwekkend! Om ½ 11 waren we terug van de tour en zijn meteen begonnen aan de 2 uur durende skywalk. Het begint met de kolibrietuin. Heel veel, en hele mooie kolibrieën vliegen daar rond. Ze doen zich te goed aan lekkere zoetstoffen die speciaal voor hun daar zijn opgehangen. Daarna de skywalk in een heel rustig tempo gelopen. Aan het einde begint het te onweren en iets te regenen, en precies met de harde regen zijn we weer terug bij de bus. Om 13:15 komen we weer bij ons treehouse aan voor de lunch. Even gebruik gemaakt van het gratis internet en een poging gedaan om een email te sturen met een toetsenbord waar de letters bijna op verdwenen waren. Toch nog een geluk dat ik ooit blind heb leren typen zodat ik de letters toch nog vinden kon. Bij terugkomst bij de lodge nog een poos op ons terras gezeten en nagepraat en toen naar de bar voor een drankje met ons vieren. Even later komen ook de quad-rijders verzopen terug en drinken we gezamelijk nog iets.
Dag 4
16 Sep

's Avonds gaan we weer met z'n allen
uit eten omdat er weinig andere
restaurants zijn waar gegeten kan worden.
Nadien blijven we met z'n 6-en in een
disco achter waar het niet zo erg
druk is om de zondagavond. Beetje
praten, drinken en dansen
en rond 1:00 weer terug en slapen....